COMMISSIES

De ALV benoemt de kascontrolecommissie van de afdeling.
Het bestuur benoemt de leden van de overige commissies, werkgroepen of andere gremia.
Aan elke commissie, werkgroep of ander gremium is een lid van het bestuur als gedelegeerde toegevoegd. Deze is de contactpersoon tussen commissie/werkgroep/gremium en het bestuur.
De commissies/werkgroepen/gremia zijn verantwoording verschuldigd aan het bestuur met uitzondering van de kascontrolecommissie die verantwoording aflegt aan de ALV.
De commissies/werkgroepen/gremia worden benoemd uit leden of niet-leden. Het aantal niet-leden mag niet meer dan de helft zijn van het aantal leden.
Alle leden van commissies/werkgroepen/gremia zijn vrijwilligers.

Arbocoördinator

De Arbocoördinator informeert en adviseert het bestuur en anderen over de Arbo wet- en regelgeving. De coördinator bevordert dat die regels worden nageleefd. Het gaat om voorschriften op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn.

marianne.stroober@gmail.com

Marianne Stroober (woordvoerder).

Nog geen gedelegeerde namens het bestuur (vacature).

Bouw- en taxatiecommissie

De bouw- en taxatiecommissie houdt toezicht op alle opstallen, beschoeiingen en andere bouwsels (bouw, verbouw, verplaatsing, onderhoud) die zich op het tuinpark bevinden. Verder controleert deze commissie bouwtekeningen, taxeert ter verkoop aangeboden tuinen en tuinhuizen, controleert gasslangen en adviseert het bestuur over het verlenen van toestemming voor winterbewoning en bestrijding van legionella.

De commissie is er van 1 april tot 1 november elke tweede zaterdag van de maand tussen 10.00 – 12.00 uur. Daarbuiten is de commissie via de mail te bereiken.

bouwentaxatiecommissie@tuinparkbuikslotermeer.nl

Samenstelling bouw- en taxatiecommissie
Abdelouhid Ben, Ingrid Haaijen (woordvoerder), Yahya Mathkor, Hijme Peekstok.

Lonneke Tiggeler is gedelegeerde namens het bestuur.

Clubhuiscommissie

De taken van de clubhuiscommissie omvatten het in- en verkopen van consumpties uit het assortiment. Het leveren van goederen mag plaatsvinden met een kleine winstmarge. Verder zorgt deze commissie voor het organiseren en uitvoeren van activiteiten voor leden en andere belangstellenden.

Onder de clubhuiscommissie valt de ontspanningscommissie. Deze tuinders geven op alle zondagmiddagen invulling aan kinderactiviteiten en helpen daarnaast bij de lunch op zaterdag. 

clubhuiscommissie@tuinparkbuikslotermeer.nl

Samenstelling clubhuis-/ontspanningscommissie
Durdane Bahceden, Hatice Cigirci, Marie Mughal, Malika Bouzerda, Aysa Yildiz, Wouter Schuitenmaker, Yuk Lin Man, Ria Berendsen (woordvoerder), Marianne Maarseveen, Silvan Hendriks, Esther Lucht, Lina Amiri, Jan Barbé.

Anneke Koster is gedelegeerde namens het bestuur.

Comissie verkoop tuinhuisjes

De commissie verkoop huisjes start de taxatieprocedure op en rondt deze af. Verder is de commissie verantwoordelijk voor het contact tussen de (aspirant-)leden/kopers en de verkoper. Ook is deze commissie belast met het leiden, begeleiden en afhandelen van de verkoopprocedure. Tot slot is de commissie verantwoordelijk voor het toewijzen van een Tuinvriend aan de nieuwe tuinder.

verkooptuinhuisjes@tuinparkbuikslotermeer.nl

Samenstelling commissie verkoop huisjes
Mirjam van Dootingh, Gita de Lange, Andy Romeijn (woordvoerder).

Anneke Koster is gedelegeerde namens het bestuur.

Redactiecommissie

Vijf maal per jaar verschijnt de tuinkrant; het blad van en voor de tuinders van tuinpark Buikslotermeer. Dit betekent: bedenken, (laten) schrijven, samenstellen en redigeren, vormgeven, laten produceren en distribueren onder de leden.

redactie@tuinparkbuikslotermeer.nl

Edwin Oden, Christian Perrone, Theo Mondij (redactiecoördinator en woordvoerder), Jan de Jong.

Peter Roepers/ Wim van den Groenendaal gedelegeerde namens het bestuur.

EHBO-commissie

De leden van de EHBO-commissie hebben tot taak eerste hulp te verlenen bij ongelukken op het tuinpark. Zij moeten een geldig EHBO-diploma hebben.

Samenstelling EHBO-commissie
Ellen de Wolf (coördinator en woordvoerder), invulling commissie volgt.

Carlo van Hekken is contactpersoon namens het bestuur.

Inkoopcommissie

De taken van de inkoopcommissie bestaan uit het voor de winkel inkopen van door de leden gewenste artikelen en in voorraad en opslag houden van de meest gangbare en niet bederfelijke artikelen. Verhoging van de kostprijs met een geringe winstmarge is geoorloofd tot dekking van de onkostenadministratie, benodigd gereedschap, onderhoud inkoopgebouw, risico en voor het doen van proefnemingen.

inkoopcommissie@tuinparkbuikslotermeer.nl

Samenstelling inkoopcommissie
Alison Bass, Saskia van Briemen, Remko de Jong (woordvoerder), Astrid Spaan, Hans Vos.

Anneke Koster is gedelegeerde namens het bestuur.

Onderhoudscommissie

De onderhoudscommissie is verantwoordelijk voor het onderhouden, verbeteren en controleren van de opstallen, technische installaties en materieel van het tuinpark. Waar nodig aan de hand van wettelijke eisen en normen bijvoorbeeld met betrekking tot legionella- en brandpreventie zodat het veilig blijft op het tuinpark. Dit houdt ook in het in nauw overleg met het bestuur aangaan en beheren van contacten en contracten met nutsbedrijven en leveranciers met betrekking tot het aanwezige materieel en de technische installaties.

onderhoudscommissie@tuinparkbuikslotermeer.nl

Samenstelling onderhoudscommissie
Jan Barbé (woordvoerder), Jaap Barbé, Jan van Delft.

Peter Roepers/ Wim van den Groenendaal gedelegeerde namens het bestuur.

Kascontrolecommissie

De kascontrolecommisssie bestaat uit 5 personen, waarvan 3 leden en 2 plaatsvervangers, die allen lid zijn van de bond. Deze commissie controleert ten minste 2 keer per jaar de boekhouding en brengt hierover 1 keer per jaar schriftelijk verslag uit aan het bestuur, het bondsbestuur en de ALV. Verder telt deze commissie maandelijks de contante kassen.

kascontrolecommissie@tuinparkbuikslotermeer.nl

Samenstelling kascontrolecommissie
Abderrahim Haouas, Jetty Kamidi, Freek Nienhuis (woordvoerder). 

Astrid Weeks is gedelegeerde namens het bestuur.

Tuinparkcommissie

De tuinparkcommissie (TPC) organiseert en houdt toezicht op het algemeen werk. Daarnaast houdt de commissie samen met de schouwcommissie toezicht op het onderhoud van sloten, beschoeiingen, heggen, paden, tuinen en bermen. De commissie bericht leden over achterstallig onderhoud en informeert waar nodig het bestuur hierover. Verder adviseert de commissie leden over beplanting en het snoeien en/of kappen van bomen.

tuinparkcommissie@tuinparkbuikslotermeer.nl

De TPC heeft het bestuur begin november 2022 laten weten te willen stoppen met hun werkzaamheden en alle TPC-leden hebben hun ontslag ingediend. Het bestuur heeft dit ontslag gerespecteerd en geaccepteerd. 

Tuinders die belangstelling hebben voor het TPC-lidmaatschap worden verzocht een mailtje te sturen naar bestuur@tuinparkbuikslotermeer.nl.

Wim van den Groenendaal is gedelegeerde namens het bestuur.

Schouwcommissie

De schouwcommissie is een apart onderdeel van de TPC en legt via de gedelegeerde direct verantwoording af aan het bestuur. Per schouwronde worden alle tuinen gecontroleerd. Na de schouwronde ontvangen de tuinen met achterstand(en) binnen één week een mail waarin wordt aangegeven welke punten binnen 3 weken moeten zijn verholpen.

Schouwpunten in 2021 waren:

    • Onkruid op de paden
    • Overhangende takken pad
    • Riet in sloten
    • Hoogte heggen/inkijkjes in heg vanaf het pad
    • Overige zoals tuinnummers en opslag rommel in de tuin

Schouwdata worden vooraf aangekondigd zodat tuinders weten voor wanneer tuin, pad en sloot op orde moet zijn. Bij die aankondiging wordt ook vermeld dat de tuin op die dag toegankelijk moet zijn voor de schouwcommissie.

schouwcommissie@tuinparkbuikslotermeer.nl

Invulling van de commissie volgt. 

Peter Roepers/ Wim van den Groenendaal gedelegeerde namens het bestuur.

Platform Tuinpark Buikslotermeer

Ook Tuinpark Buikslotermeer is geconfronteerd met de nieuwe plannen van de gemeente. Er wordt een nieuw huurcontract opgesteld, maar dan moet het tuinpark wel aan een aantal eisen gaan voldoen. Dit varieert bijvoorbeeld van de maximale hoogte van de beplanting tot de openstelling van het tuinpark.

Omdat sommige wijzigingen ingrijpend kunnen zijn, heeft het bestuur besloten om ook buiten de Algemene Ledenvergadering bredere inspraak van tuinders mogelijk te maken. Het bestuur heeft daarom een aantal tuinders gevraagd om zitting te nemen in het Platform Tuinpark Buikslotermeer dat gevraagd en ongevraagd advies geeft aan het bestuur. Dit advies neemt het bestuur mee in de besluitvorming en bij onderwerpen die worden voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering. Op deze wijze kunnen in de besluitvorming en bij de besprekingen met de gemeente zoveel mogelijk wensen en/of eisen van de tuinders worden ingebracht.

Het platform wordt ook gevraagd te adviseren over onderwerpen die niet met het nieuwe huurcontract te maken hebben.

Samenstelling Platform Tuinpark Buikslotermeer
Koko Barenbrug, Nick Bouma, Noureddine Danad (woordvoerder en voorzitter), Ingrid Haaijen, Anouk van Hekken, Winand Krijtenburg, Suze van der Poll, Ans Sullot.

Carlo van Hekken is contactpersoon namens het bestuur.

Werkgroep website

De werkgroep website bestaat uit 4 enthousiaste tuinders die sinds april 2021 bezig zijn met het ontwikkelen van een volledig nieuwe website voor Tuinpark Buikslotermeer. 

In de loop van 2022 is een mooie, functionele en actuele website gelanceerd waarvan de verdere ontwikkeling punt van aandacht blijft. Ideeën, meldingen over onjuiste informatie, opgeven van nieuwe informatie, items voor de agenda, etc. zijn allemaal van harte welkom. 

website@tuinparkbuikslotermeer.nl

Vul je ook de enquête in?
De website is nu een jaar operationeel. Graag willen we weten wat de tuinders van de website vinden. We stellen het daarom bijzonder op prijs als je een enquête wil invullen. Klik hier voor de enquête. Alvast hartelijk dank voor de medewerking!

Noureddine Danad (woordvoerder), Mirjam van Dootingh, Philip Ling, Yuk Lin Man.

Yuk Lin Man is contactpersoon namens het bestuur.

Werkgroep Plan van Aanpak

Barbera van Schaik, Hatiche Cirgici, Diana Volbeda, Jacques Fletcher.

Anneke Koster is gedelegeerde namens het bestuur.

Werkgroep Natuurlijk Tuinieren

Het NT-programma wordt door de werkgroep NT opgesteld in samenwerking met de TPC en uitgevoerd met de tuinders tijdens het algemeen werk. Elk seizoen worden ook excursies, lezingen en workshops georganiseerd die met NT te maken hebben.

werkgroepnatuurlijktuinieren@tuinparkbuikslotermeer.nl

Froukje Dijkshoorn, Els Knipscheer (woordvoerder), Toke Smolders, Ilse Hendriks, Saskia van Loon, Det Smeets, Jacqueline Rozema.

Wim van den Groenendaal is gedelegeerden namens het bestuur.

Werkgroep 30%-gelden

Begin deze eeuw is Tuinpark Buikslotermeer verplaatst van de G.J. Scheurleerweg naar de Volendammerweg. Dit was een gedwongen verplaatsing. Daarom kregen tuinders die overgingen naar het nieuwe tuinpark een vergoeding van het Stadsdeel Noord. Mensen die besloten niet naar het nieuwe tuinpark mee te gaan kregen 70% van de taxatiewaarde van hun huisje op het oude tuinpark, de overige 30% ging in een zogenaamd 30% budget dat uiteindelijk als bestemming kreeg extra voorzieningen aan het tuinpark, vooral ten behoeve van de functie wandelpark.

De toenmalige tuinparkbesturen hebben op enig moment geen aanspraak meer gedaan op het nog resterende budget. Toen het huidige tuinparkbestuur deze aanspraak wel deed, ving men bot en bleek het toenmalige Bondsbestuur de Bondsvergadering ooit te hebben voorgesteld dit restant toe te voegen aan de algemene reserves.

Dit was voor het huidige tuinparkbestuur en de leden natuurlijk niet acceptabel en toen de aanspraak op het geld niet werd gehonoreerd, is een periode van jarenlang getouwtrek aangebroken en ook een juridische procedure bleek onvermijdelijk. In het derde kwartaal van 2021 volgde eindelijk het verlossende woord en kan Tuinpark Buikslotermeer het geld gaan aanwenden waar het ooit voor was bedoeld: extra voorzieningen aan het tuinpark.

Oud-tuinders als Willem Verlaan (+) en Toke Smolders hebben een belangrijke rol gespeeld in deze werkgroep samen met Mirjam van Dootingh, Carlo van Hekken en Theo Mondij die tot het eind toe actief zijn geweest in deze werkgroep.
De werkgroep heeft inmiddels haar opdracht afgerond waarop het bestuur op 20 oktober 2022 heeft besloten om deze werkgroep op te heffen.

Lid worden van een commissie of werkgroep?

Het tuinpark is altijd op zoek naar enthousiaste en ondernemende mensen die een bijdrage willen leveren aan de werkzaamheden van één van de commissies of werkgroepen. En dat kunnen zowel tuinders zijn als vrijwilligers van buiten het tuinpark.
Belangstelling? Stuur een mailtje naar de betreffende commissie of naar het bestuur. Er wordt dan snel contact gezocht.