Anneke en Peter van het bestuur: ‘Kom ons versterken!’

Oproep

Nieuws: bestuurszaken

Om ons tuinpark goed te laten functioneren, zijn het bestuur en de commissies, bemenst door vrijwilligers, van groot belang. Zonder hen kunnen we geen tuinpark zijn. Momenteel zijn er te weinig bestuursleden, waardoor sommige taken en voornemens in het gedrang komen. Er is grote behoefte aan een aantal nieuwe bestuursleden, waaronder een voorzitter, secretaris en tweede penningmeester. Bestuursleden Peter Roepers en Anneke Koster vertellen je er hier meer over. Peter: ‘Het is leuk om bestuurslid te zijn, je werkt veel samen en leert veel van tuinieren en technische zaken.’

Augustus 2025 – Tekst en foto’s door Elske de Kruijter, tuin 204

Het bestuur heeft een cruciale rol in het soepel laten verlopen van alle activiteiten op het tuinpark, het behartigen van de belangen van de leden en het zorgen voor een prettige en groene omgeving. Denk hierbij aan het beheer en onderhoud van het tuinpark: algemeen groen, gebouwen en infrastructuur. Het bestuur ziet toe op de naleving van de regels en voorschriften van de vereniging en Bond van Volkstuinders, beheert de financiën van de vereniging, stelt budgetten vast en zorgt voor een sluitende administratie. Het bestuur onderhoudt contacten met leden, de Bond van Volkstuinders, de gemeente, het Hoogheemraadschap en andere relevante instanties.

Het bestuur ontwikkelt het beleid van de vereniging en voert dit uit, in overleg met de leden tijdens de Algemene Ledenvergadering. Het begeleidt tuinoverdrachten en zorgt voor de administratie daaromheen. In geval van geschillen kan het bestuur bemiddelen.

Ook coördineert het bestuur de werkzaamheden van de commissies zoals daar zijn: bouw- en taxatie commissie, clubhuiscommissie, eedactiecommissie, EHBO-commissie, inkoopcommissie, onderhoudscommissie, kascontrole commissie, tuinparkcommissie, schouwcommissie, werkgroep natuurlijk tuinieren, werkgroep website, arbocoördinator, werkgroep plan van aanpak en platform tuinpark Buikslotermeer. (Voor meer informatie, zie elders op de website: tuinparkbuikslotermeer.nl)

Anneke Koster, algemeen bestuurslid: “We zijn dit jaar als bestuur begonnen om de schouwcommissie weer nieuw leven in te blazen. Er is jarenlang niet geschouwd, waardoor de regels die gelden voor de tuinen en de bouwsels, niet meer algemeen bekend zijn of minder goed worden nageleefd.” Omdat de schouwcommissie na zo’n lange tijd weer opnieuw van start gaat, kost het veel tijd om alles weer op te zetten. Het is de bedoeling dat het zo aangepakt wordt dat het de komende jaren weer gesmeerd gaat lopen en makkelijk overgedragen kan worden aan nieuwe vrijwilligers. “Het is fijn en goed om te doen,” zegt Anneke, “maar dit gaat nu wel ten koste van andere bestuurszaken die ook zo nodig zijn. Het loopt mij als bestuurslid soms echt over de schoenen. Het is jammer dat het zo moeilijk is om vrijwilligers te vinden voor het bestuur en speciale projecten. Met meer mensen zouden we veel meer voor elkaar kunnen krijgen qua dingen die nodig of wenselijk zijn op ons tuinpark.”

Peter, het nieuwste lid van het bestuur, vertelt: “Het is leuk om lid te zijn van het bestuur, maar er viel in het begin ook veel op mijn dak. Ik wist niet dat er zoveel van buitenaf op ons afkomt: gemeente, Bond van Volkstuinders, Hoogheemraadschap. En aan de andere kant wil je ook dat de interne zaken goed blijven lopen. Ik vind het leuk om samen te werken en leer heel veel van tuinieren en technische zaken. Ik merk dat je niet bang hoeft te zijn om fouten te maken. Gewoon dingen doen is de beste manier van leren. Fouten kun je altijd herstellen.”

Ook Peter hoopt dat meer mensen zich beschikbaar willen stellen voor een bestuursfunctie. “Door gebrek aan menskracht blijven we soms achter de feiten aanlopen, en dat is jammer en soms frustrerend. Cruciale zaken zouden we grondiger kunnen aanpakken, en er valt verder ook nog zoveel moois te doen.”

Momenteel zijn er drie vacatures voor het bestuur van ons tuinpark: voorzitter, secretaris en tweede penningmeester. Hieronder lees je wat die functies precies behelzen:

Voorzitter

De voorzitter leidt het bestuur en vertegenwoordigt de vereniging.

Dit omvat het voorzitten van de vergaderingen, het bewaken van de voortgang van de organisatie en het onderhouden van contacten met externe partijen.

Wil jij iets bijdragen aan ons tuinpark en ben je communicatief vaardig en verbindend? Meld je dan aan voor deze functie en stuur een mail naar bestuur@tuinparkbuikslotermeer.nl.

Secretaris

Deze functie omvat diverse administratieve en organisatorische taken, zoals het bijhouden van de ledenadministratie, het notuleren van vergaderingen, het versturen van correspondentie en het beheren van archieven. De secretaris is ook betrokken bij de voorbereiding van de vergaderingen, het opstellen van vergaderstukken het onderhouden van contacten met externe partijen. Deze functie kan eventueel worden verdeeld over verschillende personen. Wil jij iets bijdragen aan ons tuinpark en hou je van plannen en organiseren? Ben je op de hoogte van de werking van de tuinvereniging, of wil jij je erin verdiepen? Meld je dan aan voor deze functie en stuur een mail naar bestuur@tuinparkbuikslotermeer.nl.

Tweede penningmeester

In deze functie ondersteun je de eerste penningmeester. De taak omvat het bijhouden van de financiële administratie, het verwerken van betalingen, het opstellen van financiële rapportages en het assisteren bij begroting en financiële controle. Wil jij iets bijdragen aan ons tuinpark en hou je ervan dat cijfertjes kloppen? Meld je dan aan voor deze functie en stuur een mail naar bestuur@tuinparkbuikslotermeer.nl.